Status på cykelfærgen over Flensborg Fjord

“Det er en kæmpe forløsning, at det er gået så godt”, siger Gerhard Jacobsen, Broager, der sammen med landsbylauget i Brunsnæs-Iller-Busholm, står bag den nye cykelfærge Danmark-Tyskland. De fire ugers test-sejlads med færgen slutter i morgen, hvor Rødsand sejler i fast rutefart for sidste gang i år.

– Det tog os op imod 25 år at få alle tilladelser, og da vi fik de sidste af slagsen få uger før opstarten, gik spændingen jo på, om lokalbefolkningen på begge sider af grænsen ville bakke op. Det har de gjort. Kurven over bookinger er gået støt opad. Vi slutter med at have givet ca. 1.650 passagerer en oplevelse. En god oplevelse, ved vi fra mange tilbagemeldinger. Det glæder mig rigtig meget, siger Gerhard Jacobsen.

Det første tunge sted faldt fra hjertet, da passager nr. 500 bookede billet. – Da vidste Brunsnæs, Iller Bandholm landsbylaug, at vi økonomisk ville ramme et rundt nul. Næste delmål var 1.000, og vi blev helt sikre på, at vi også vil sejle i 2020. Med den slutspurt, der har været med endnu flere bookinger i den seneste uge, kan vi jo dårligt få armene ned.

Vi skylder alle involverede i projektet en stor tak. Den ånd og stemning, der er skabt, er der lidt kult over. Og det har mange været med til at opbygge. Anført af kaptajnen Palle Heinrich. Folk har virkelig fået en positiv oplevelse, mener Gerhard Jacobsen.

Efterår og vinter skal nu bruges til at evaluere og gerne brede projektet ud til at være en del af noget mere.

– Jeg håber f.eks. på en dialog med Landesschau og 2020-aktiviteterne for Genforeningen. Måske de og andre kan se nytteværdien i et samarbejde. Vi skal også se på, om fartplanen skal justeres, og hvordan vi gør bookingen mere enkel. Turistorganisationerne på begge sider af grænsen skal vi have med på råd. Vi får også brug for sponsorer og gode resultater af forhandlinger om havnepenge, som vi betaler i Egernsund, Flensborg og i Langballigau.

Vi er nogle stykker, der lige nu har brug for at puste ud, men 23.
august har jeg inviteret årets involverede til en grillaften, hvor vi begynder evalueringen, og så skal vi gerne have navne på frivillige allerede i efteråret, så alle kan nå at få et sundhedsbevis, som Søfartsstyrelsen kræver.

I år har vi nemlig kun haft plads til 11 passagerer, fordi den frivillige tredjemand på turene skulle sejle med som passager. Næste år bliver han/hun en del af besætningen, så vi kan tage 12 passagerer med cykler til hver afgang – forhåbentlig også i et par uger i august, altså i en forlænget sæson.

(Billedet er fra første sejllads, hvor en legesyg delfin fulgte skibet).