Da projektet startede i januar 2021 var de 5 cases godt i gang – dvs. de var forberedte og klar til realisering og implementering – men de stod alle over for manglende afklaring af organisationsformen. Ingen af projekterne var endnu igangsat under en ny organisering af den simple grund, at lokalsamfundene ikke turde binde an med de næste skridt – for hvem skulle være f.eks. ansvarshavende og hvordan skulle sammenhængen være til det, som de allerede var organiseret til?
Formålet med dette pilotprojekt var derfor at undersøge og afprøve forsvarlige organisatoriske løsninger på fem eksisterende cases. Fælles for dem var, at de repræsenterede en bred vifte af landsbyprojekter i kommunen, hvor flere lokalprojekter havde eller fik behov for afklaring af den organisatoriske tilgang. Alle cases havde en økonomisk eller driftslig karakter, der rakte ud over det sædvanlige for frivillige organisatoriske arbejder. Der var tale om følgende cases (januar 2021):
Case nr. 1: Broagerland 3.0
Case nr. 2: Energifællesskab på Sydals
Case nr. 3: Iværksætterkøkken i Kværs
Case nr. 4: Cykelfærge over Flensborg Fjord
Case nr. 5: Delebank for alle
I bestræbelserne på, at de fem cases kunne finde frem til de rette organisatoriske løsninger i samarbejdet med bl.a. styregrupper, eksterne deltagere hver for sig og i samarbejde på tværs, blev tilrettelagt og gennemført både fælles og individuelle kompetence forløb for deltagerne. Planlægningen skete løbende i forhold til behov og ønsker fra casene.
Disse kompetence forløb og arrangementer er beskrevet herunder. Selve indholdet kan ses under hver case-beskrivelse.
Læs evalueringen på hele projektet fra deltagerne med fokus på case-deltagernes egne erfaringer HER.